Haber Detayı
30 Eylül 2016 - Cuma 10:41 Bu haber 840 kez okundu
 
Yazıcı: “Heykel put değildir”
DİĞER Haberi
Yazıcı: “Heykel put değildir”

Akdeniz Üniversitesi ile Manavgat Belediyesi’nin birlikte düzenlemiş oldukları 2. Manavgat Taş Heykel Sempozyumu’na katılan Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Heykel Bölümü Araştırma Görevlisi Ferit Yazıcı, geçmişte halk arasında heykele put yakıştırması yapıldığı için Türkiye’de heykeltıraş sanatının geri planda kaldığını belirterek, “Allah, ben varken benden başka bir şeyden medet ummayın, der. Bunlar bir taş parçasıdır gelip ben bundan medet umamam, evet belli dönemler vardır tarihe geri gittiğimiz zaman, ama insan bilinçlenerek hayatına devam eder. Hala buna put gözüyle bakılıyorsa biz demek ki hala yerimizde sayıyoruz” diye konuştu. ÖMER KARÇA 2. Manavgat Taş Heykel Sempozyumu’na katılmak üzere Manavgat’a gelen ve sempozyum kapsamında bir heykel yapacak olan Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Heykel Bölümü Araştırma Görevlisi Ferit Yazıcı, yapacağı çalışma ve heykeltıraşlıkla ilgili bilgiler verdi. Sempozyumda yapacağı taş heykel ile ilgili olarak bilgi veren Yazıcı, “Şekil olarak küp olan bir taş heykel, küp birçok toplumda dünyayı temsil etmektedir. Bu yıl ki temamız barış ve bu açıdan bakarsak dünyayı el üstünde tutmamız lazım çünkü bizim bu dünyanın dışında başka bir şansımız yok. En azından şimdilik, bilim ilerler farklı gezegenler de hayat ve yaşam olur, bunlar tabiî ki de tartışılıyor ama henüz o noktaya gelebilmiş değiliz, dolayısıyla dünyayı el üstünde tutmamız lazım. Tasarımdan da anlaşılacağı üzere el üstünde tuttuğumuz sembolik olarak da bunu yansıtmaya çalıştım. Bir tarafı o diğer taraftan aklı temsil etmesi sebebiylede düşünüp öyle hareket etmemiz gerektiğini düşünüyorum. Şöyle ki zaman zaman başımızı ellerimizin arasına alırız ve düşünürüz. Savaşıyorsak nereye varırız düşünmemiz lazım, dünyanın barıştan başka şansı yok diye düşünüyorum o nedenle bu tarz bir tasarımda bulundum dilerim anlaşılır ve beğenilir” diye konuştu. Akdeniz Üniversitesi ve Manavgat Belediyesi işbirliği ile hazırlanan sempozyumda her iki kurumunda görev ve sorumluluğu olduğunu hatırlatan Ferit Yazıcı, işin maddi kısmının belediye tarafından, danışmanlık kısmının ise üniversite tarafından karşılandığını söyledi. Manavgat’ta ikincisi gerçekleştirilen etkinliğe 5’i yabancı, 7’si Türk toplam 12 sanatçının katıldığını ifade eden Yazıcı, “ekim ayının ortasında toplamda belediye 12 heykelin sahibi olacaktır. Ve belediyemizin uygun gördüğü farklı noktalarda halkımızla paylaşılacak herkesin ziyaret etmesini bekleriz” dedi. Türkiye’de heykel sanatının son dönemde geliştiğine dikkat çeken Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Heykel Bölümü Araştırma Görevlisi Ferit Yazıcı, bunun en temel nedeninin ise heykellere toplum tarafından put muamelesi yapılmasının olduğunu ileri sürdü. Yazıcı, “Ancak bu çok yanlış bir bilgidir. Bunu şöyle özetleyebilirim ben lisans okurken bir arkadaşımız sanat tarihi dersinde ödev olarak alınmıştır konu ve arkadaşımız Kur’an-ı Kerim’i sırf bunun için hatim ederek, Kur’an-ı Kerim bu konuda ne der kısmını araştırdı ve herkes kendi ödevini seminer olarak sınıfta sundu. Çıkan sonuç şuydu Kur’an-ı Kerim aslında tasviri değil yasakladığı tek şey, derki; ben varken tasvir edilmiş bir şeye bir şeyden medet ummayın ona tapınmayın, ben varken gidip de başka bir şeyden medet umamazsınız. Bu çok mantıklı bir şey, şimdi bunlar bir taş parçasıdır gelip ben bundan medet umamam evet belli dönemler vardır, tarihe geri gittiğimiz zaman ama insan bilinçlenerek hayatına devam eder ve eğitim aldığı sürece bir takım noktalara ulaşır. Şimdi bu kadar seviyeye gelmişken hala buna put gözüyle bakılıyorsa biz demek ki hala yerimizde sayıyoruz. Bir gelişme gösterememişiz o noktadan baktığımızda bu aslında yanlış bir şey değil dediğim gibi bu tamamen bakış açısıyla ilgili dediğim gibi yanlış bilindiği için hep ötelenen bir sanattır” diye konuştu. Türkiye’de daha çok anıt heykellerin ön planda olduğunu, sanat eserlerinin ise maliyetli bulunduğunu dile getiren Yazıcı, “Bu güne kadar tabi Türkiye de hep anıt heykeller ön plandaydı, bu yanlış bir şey değil olması da gereken. Bu gün hangi ülkeye gidersek gidelim her ülkede anıtlarla karşılaşırız. Ancak şimdi takdir ederseniz meşakkatli bir iş çok fazla detayı olan bir çalışma şekli var. Haliyle sanatta olduğu için bir yerde fiyatlar ister istemez zaman zaman abartılıyor gibi gözüküyor olabilir ama kesinlikle değil bunun belli bir ederi var. Haliyle böyle olunca insanlar da buna ulaşmakta da zorluk çekiyorlar iş isteyenler de yaptırmaya kalktıklarında bu fiyatlarla karşılaştıklarında kendilerini hep geri çekerler. Şöyle tarif edebilirim. Mesela şu ebatta bir işi bana sipariş olarak biri verse, bunun ederi yaklaşık 30 bin dolar. Belediyeler bu tarz çerçeveler içersinde bunlara sahip olmak istemeleri ve destek vermeleri en büyük sebebi dediğim gibi çok daha ucuza mal etmek istemeleri. Kabaca bilgi verecek olursak; 3 bin 5 bin dolar arası bir telif ücreti vererek sanatçılara, baktığımızda 12 tane heykel sahibi oluyorlar. Halbuki sipariş olarak verecek olsalar bu haliyle çok daha farklı bir fiyatlama gerektiriyor. Dediğim gibi bu tamamen maddi tarafı işin, o nedenle de sayıca az gözükebilir. Potansiyel kesinlikle var ve ihtiyacı da var bu ülkenin bu tür şeylere çünkü ben doktoramla ilgili araştırma yaparken 1973 yılında yazılmış olan bir makaleye rastladım ve orda ki makalenin yazarı şöyle bir tezi var, insanlar sabahtan akşama kadar sayısal bilgilerle doldururlar beynini ve bunu bir şekilde deşarj etmeleri lazım, kendi ruh sağlığı için ve şöyle bir şeyi var, derki; insanlar evlerine giderken biz belli noktalara heykeller, estetik değer taşıyan bir takım objeler koyarsak, o boşalımı sanat aracılığıyla da gerçekleştirebiliriz. Bu çok mantıklı bir şeydir” diye konuştu. Dünyanın bir çok yerinde kanunlar ile desteklenen ve Türkiye’de de 80 öncesi kanunda yer alan maddelerle, her yapılan binanın çevresine, bina ve çevreye uyumlu bir sanat eserinin yapılması zorunluluğu olduğunu hatırlatan Yazıcı, “80 öncesi hocalarımızdan duyduğum kadarıyla derler ki işte kanun olduğunu söylerler 1980 sonrası bu kanunun kesinlikle işletilmediğine şahit oluyoruz çünkü şuanda konudan konuya geçiyoruz ama Kore de bir örnek var bununla ilgili bir kanun var mesela orda ki bir semte çok katlı bir bina yapılacak belli kat yüksekliğindeki bir binayı inşa ediyorsanız onun arsanın belli bir kısmını estetik değer taşıyan bir objeye ayırmak zorundasınız ve binayı teslim ederken de mutlaka oraya koymak zorundasınız. Bugün gittiğin zaman Kore’ye sokaklar heykellerle doludur. Ve sadece bina görmektense sanatla beraber birleştirilmiş olan bir anlayışla düzenlenmiş bir şehre baktığınızda çok fark yaratır. Yani bunu Türkiye içinde diliyorum inşallah bir gün o noktaya geliriz ve o çevreyi burada da yaşayabiliriz. 80 öncesi böyle bir kanun varmış dediğim gibi hocalarımdan duyduğum kadarıyla ama o zamandan beri uygulanan bir şey söz konusu değil ki bence çok mantıklı mesela Korelilerin yapmış olduğu şey sadece bununla da kalmıyor derler ki eğer o bina burada yapılıyorsa ilk önce semtin içersinde yaşayan sanatçılar varsa onlardan teklif alınır eğer onların verdiği teklifler onaylanmazsa o zaman dışarıdan bakılır bu iki ayrı taraftan hem çevreyi düzenliyor ve güzelleştiriyor diğer taraftan o semtte oturan sanatçıyı koruyor. Diyelim ki o semtte ve onaylanmadı en nihayetinde ülkesindeki sanatçıyı korumuş oluyor yani nedir iş verilmiş oluyor oda bir şekilde kendi sanatını uygulama plartformunu bulmuş oluyor. Bunlar dediğim gibi aslında her iki taraftan da kazanan ve bence çok mantıklı ve olması gerekenler. Hepimiz biliyoruz ki eğitim sistemimizde bir takım eksiklikler var. Bunları gidermek adına çabalar harcanıyor fakat yeterlimi orası tartışma konusudur özellikle sanat konusunda hele ki plastik sanatlar konusunda ki eksikte ne yazık ki çok fazla bunları giderebilmemiz içinde çaba harcamamız gerekir” diye konuştu. Ferit Yazıcı, Türkiye’de en çok beğendiği heykelin ise İlhan Topuz’a ait olan Akdeniz heykeli olduğunu belirtti.
Kaynak: Editör:
Etiketler: Yazıcı:, “Heykel, put, değildir”,
Yorumlar
Haber Yazılımı